"Beras Merdeka": Branding lokal yang memperkuat identitas produk beras merah Desa Salobukkang

  • Henny Setyawati Universitas Muhammadiyah Parepare
  • M. Ilham Akbar Sabri Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Rusdi Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Marshanda Yuwinancy Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Adnan Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Minahari Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Chaeril Syafri Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Dwi Pramesti. Y Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Henra Malik Universitas Muhammadiyah Parepare
  • Su’da Al Muntazah Universitas Muhammadiyah Parepare
Keywords: brown rice, local rice, product added value, product innovation, product development

Abstract

This service aimed to enhance the value of local brown rice in Salobukkang Village through innovative packaging and marketing. Local farmers faced challenges in packaging and product differentiation. A unique product combining brown and white rice was developed, offering balanced taste and nutritional benefits. The "Beras Merdeka" brand was created to represent local quality. Vacuum-sealed packaging protected the product and extended its shelf life. A comprehensive marketing strategy, including village government support, was implemented. This resulted in increased product value and appeal. By combining traditional farming with modern packaging and marketing, this service contributed to sustainable agricultural businesses.

Author Biographies

Henny Setyawati, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Parepare

M. Ilham Akbar Sabri, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Teknik, Universitas Muhammadiyah Parepare

Rusdi, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Ilmu Kesehatan Masyarakat, Universitas Muhammadiyah Parepare

Marshanda Yuwinancy, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Pertanian, Peternakan dan Perikanan, Universitas Muhammadiyah Parepare

Adnan, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Teknik, Universitas Muhammadiyah Parepare

Minahari, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Parepare

Chaeril Syafri, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Parepare

Dwi Pramesti. Y, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Parepare

Henra Malik, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Teknik, Universitas Muhammadiyah Parepare

Su’da Al Muntazah, Universitas Muhammadiyah Parepare

Fakultas Ilmu Kesehatan Masyarakat, Universitas Muhammadiyah Parepare

References

Abdullah, B. (2017). Peningkatan kadar antosianin beras merah dan beras hitam melalui biofortifikasi. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pertanian, 36(2), 91-98.

Anasrulloh, M., & Basiron, B. (2017). Pelatihan pembuatan kemasan (packaging) untuk meningkatkan pemasaran produk olahan Kue Kacang Emping Melinjo. J-ADIMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1), 15-19.

Arrizqi, M. F., Rahmawati, A., & Roziq, A. I. A. (2022). Perancangan Brosur Sebagai Media Promosi Jimshoney Kendal. Jurnal Teknik Informatika dan Desain Komunikasi Visual, 1(2), 26-36.

Azizah, S., Putritamara, J. A., & Febrianto, N. (2019). Aspek Kehidupan Petani Gurem. Universitas Brawijaya Press.

Cita, H. M., Asterina, A., & Aliska, G. (2020). Kandungan Timbal pada Sala Lauak yang Dijual di Pasar Raya Padang Akibat Penggunaan Kertas Ketikan sebagai Pembungkus. Jurnal Ilmu Kesehatan Indonesia, 1(1).

Hayati, L. A. (2021). Peran Packaging Terhadap Tingkat Nilai Jual Produk Olahan Keripik Buah. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(04), 551-561.

Heryanto, F., Natadjaja, L., & Febriani, R. (2018). Perancangan Desain Kemasan dan Media Promosi Abon Ikan Asin UMK Sayu Sejahtera. Jurnal DKV Adiwarna, 1(12), 9.

Juliasari, D., & Liyundira, F. S. (2022, November). Desain Kemasan Produk sebagai Media Perluasan Pemasaran. In Progress Conference (Vol. 5, No. 2, pp. 206-211).

Karim, R. N. S. (2022). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Melalui Optimalisasi Pengembangan dan Inovasi Bisnis Jamu Migunani Herbal. ALMUJTAMAE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 185-190.

Novia, C., Saiful, S., & Utomo, D. (2021). Analisis SWOT peningkatan daya saing pada UKM keripik nangka di Kabupaten Malang. Teknologi Pangan: Media Informasi dan Komunikasi Ilmiah Teknologi Pertanian, 12(1), 61-69.

Nugraha, H. S., & Ariyanti, F. (2017). Penerapan Branding Pada UKM Makanan Ringan Di Kabupaten Jepara. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1), 16-23.

Rachmawati, R. R., & Gunawan, E. (2020). Peranan petani milenial mendukung ekspor hasil pertanian di Indonesia. In Forum penelitian agro ekonomi, 38(1), 67-87.

Rahmaniah, R., Khalifah, M., & Hafsan, H. (2018). Penerapan Teknologi Tepat Guna Dalam Mengolah Limbah Jagung. Teknosains: Media Informasi Sains dan Teknologi, 12(2).

Santosa, I. M. A., & Ramayasa, I. P. (2019). Desain dan labeling kemasan yang menarik dan informatif dengan memanfaatkan teknologi informasi. SINDIMAS, 1(1), 91-95.

Sari, N. M., Violet, V., Nisa, K., & Manipa, A. (2022). Dversifikasi Kue Kering Kekinian Berbahan Baku Beras Merah Lokal dan Sagu. Jurnal Pengabdian ILUNG (Inovasi Lahan Basah Unggul), 1(3), 47-54.

Subejo, S., Irham Irham, I. I., Pinjung Nawang Sari, P. N. S., Arif Wahyu Widada, A. W. W., Azizatun Nurhayati, A. N., & Laksmi Yustika Devi, L. Y. D. (2019). Problematika Pengembangan Padi Organik di Sawangan Magelang serta Peluang Sertifikasi Internasional. Jurnal Ilmiah Sains dan Teknologi, 9(1), 1-85.

Sumartini, S. (2018). Kajian peningkatan kualitas beras merah (Oryza nivara) instan dengan cara fisik. Pasundan Food Technology Journal (PFTJ), 5(1), 84-90.

Wati, R. I., Subejo, S., & Maulida, Y. F. (2021). Problematika, pola, dan strategi petani dalam mempersiapkan regenerasi di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 187-207.

Published
2024-03-10