"Beras Merdeka": Branding lokal yang memperkuat identitas produk beras merah Desa Salobukkang
Abstract
This service aimed to enhance the value of local brown rice in Salobukkang Village through innovative packaging and marketing. Local farmers faced challenges in packaging and product differentiation. A unique product combining brown and white rice was developed, offering balanced taste and nutritional benefits. The "Beras Merdeka" brand was created to represent local quality. Vacuum-sealed packaging protected the product and extended its shelf life. A comprehensive marketing strategy, including village government support, was implemented. This resulted in increased product value and appeal. By combining traditional farming with modern packaging and marketing, this service contributed to sustainable agricultural businesses.
References
Abdullah, B. (2017). Peningkatan kadar antosianin beras merah dan beras hitam melalui biofortifikasi. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pertanian, 36(2), 91-98.
Anasrulloh, M., & Basiron, B. (2017). Pelatihan pembuatan kemasan (packaging) untuk meningkatkan pemasaran produk olahan Kue Kacang Emping Melinjo. J-ADIMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1), 15-19.
Arrizqi, M. F., Rahmawati, A., & Roziq, A. I. A. (2022). Perancangan Brosur Sebagai Media Promosi Jimshoney Kendal. Jurnal Teknik Informatika dan Desain Komunikasi Visual, 1(2), 26-36.
Azizah, S., Putritamara, J. A., & Febrianto, N. (2019). Aspek Kehidupan Petani Gurem. Universitas Brawijaya Press.
Cita, H. M., Asterina, A., & Aliska, G. (2020). Kandungan Timbal pada Sala Lauak yang Dijual di Pasar Raya Padang Akibat Penggunaan Kertas Ketikan sebagai Pembungkus. Jurnal Ilmu Kesehatan Indonesia, 1(1).
Hayati, L. A. (2021). Peran Packaging Terhadap Tingkat Nilai Jual Produk Olahan Keripik Buah. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(04), 551-561.
Heryanto, F., Natadjaja, L., & Febriani, R. (2018). Perancangan Desain Kemasan dan Media Promosi Abon Ikan Asin UMK Sayu Sejahtera. Jurnal DKV Adiwarna, 1(12), 9.
Juliasari, D., & Liyundira, F. S. (2022, November). Desain Kemasan Produk sebagai Media Perluasan Pemasaran. In Progress Conference (Vol. 5, No. 2, pp. 206-211).
Karim, R. N. S. (2022). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Melalui Optimalisasi Pengembangan dan Inovasi Bisnis Jamu Migunani Herbal. ALMUJTAMAE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 185-190.
Novia, C., Saiful, S., & Utomo, D. (2021). Analisis SWOT peningkatan daya saing pada UKM keripik nangka di Kabupaten Malang. Teknologi Pangan: Media Informasi dan Komunikasi Ilmiah Teknologi Pertanian, 12(1), 61-69.
Nugraha, H. S., & Ariyanti, F. (2017). Penerapan Branding Pada UKM Makanan Ringan Di Kabupaten Jepara. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(1), 16-23.
Rachmawati, R. R., & Gunawan, E. (2020). Peranan petani milenial mendukung ekspor hasil pertanian di Indonesia. In Forum penelitian agro ekonomi, 38(1), 67-87.
Rahmaniah, R., Khalifah, M., & Hafsan, H. (2018). Penerapan Teknologi Tepat Guna Dalam Mengolah Limbah Jagung. Teknosains: Media Informasi Sains dan Teknologi, 12(2).
Santosa, I. M. A., & Ramayasa, I. P. (2019). Desain dan labeling kemasan yang menarik dan informatif dengan memanfaatkan teknologi informasi. SINDIMAS, 1(1), 91-95.
Sari, N. M., Violet, V., Nisa, K., & Manipa, A. (2022). Dversifikasi Kue Kering Kekinian Berbahan Baku Beras Merah Lokal dan Sagu. Jurnal Pengabdian ILUNG (Inovasi Lahan Basah Unggul), 1(3), 47-54.
Subejo, S., Irham Irham, I. I., Pinjung Nawang Sari, P. N. S., Arif Wahyu Widada, A. W. W., Azizatun Nurhayati, A. N., & Laksmi Yustika Devi, L. Y. D. (2019). Problematika Pengembangan Padi Organik di Sawangan Magelang serta Peluang Sertifikasi Internasional. Jurnal Ilmiah Sains dan Teknologi, 9(1), 1-85.
Sumartini, S. (2018). Kajian peningkatan kualitas beras merah (Oryza nivara) instan dengan cara fisik. Pasundan Food Technology Journal (PFTJ), 5(1), 84-90.
Wati, R. I., Subejo, S., & Maulida, Y. F. (2021). Problematika, pola, dan strategi petani dalam mempersiapkan regenerasi di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 187-207.