..:: AKREDITASI ::.. |
![]() |
..:: MENU UTAMA ::.. |
BIAYA PUBLIKASI |
TIM EDITORIAL |
REVIEWERS |
PROSES REVIEW |
ETIKA PUBLIKASI |
PANDUAN PENULIS |
..:: INFORMASI ::.. |
PEMBACA |
..:: ALAT BANTU ::.. |
![]() |
![]() |
..:: PEMBERITAHUAN ::.. |
Jurnal JSilog menerima artikel setiap saat secara online melalui halaman website ini |
Submissions
Submission Preparation Checklist
As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.- The submission has not been previously published, nor is it before another journal for consideration (or an explanation has been provided in Comments to the Editor).
- The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines.
- Artikel yang di Submit sudah bebas dari PLAGIARISME dan Pelanggaran Hak Cipta lainnya
- Artikel yang di Submit belum pernah dipublikasikan sebelumnya, atau sedang dalam proses REVIEW jurnal lain atau sudah di SUBMIT ke jurnal yang lain.
- Artikel yang di Submit dalam format Microsoft Office (.doc / .docx)
- Artikel yang di Submit sudah ditulis sesuai panduan TEMPLATE
Author Guidelines
Berikut Panduan bagi Penulis
Silakan siapkan manuskrip Anda sebelum dikirim, dengan menggunakan panduan berikut dan klik link ini untuk mendownload template manuskrip.
Judul
Judul Ditulis dengan Font Times New Roman 15, (Max 12 Kata: Bahasa Indonesia)
Penulis1, Penulis2
1Jurusan, fakultas, institusi
2Jurusan, fakultas, institusi
Judul harus jelas dan singkat. Hanya huruf awal judul saja yang menggunakan huruf besar dan tidak cetak tebal. Nama penulis dan afiliasinya seperti yang tertulis diatas. Nama penulis ditulis secara jelas tanpa gelar. Penomoran heading dengan sistem Arabic dengan sub-heading maksimal hingga 3 tingkat.
Abstrak [Times New Roman 10]
Abstrak ditulis dalam dua bahasa yaitu Bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia, maksimal 200 kata dalam bahasa Inggris dan 250 kata dalam bahasa Indonesia. Abstrak ditulis dengan Times New Roman 10, spasi 1, 1 paragraf, bercetak miring untuk abstract [english) dan cetak lurus (indonesia) dan dengan format satu kolom.
Kata Kunci
kata kunci dituliskan dalam 3-5 kata yang sebaiknya merupakan subset dari judul makalah, ditulis dengan menggunakan huruf kecil kecuali untuk singkatan, dan dipisahkan dengan tanda baca koma untuk antar kata.
contoh : Kata Kunci : Sistem Informasi, Teknologi Komputasi, Penambangan Data, [maksimal 5 kata kunci]
Struktur Manuskrip
Artikel hendaknya memuat tulisan yang berisi 1. Pendahuluan, 2. Metode Penelitian (bisa meliputi analisis, arsitektur, metode yang dipakai untuk menyelesaikan masalah, implementasi), 3. Hasil dan Pembahasan, 4.Kesimpulan, 5. Ucapan terimakasih (kalau ada) dan Daftar Rujukan. Sub Judul menggunakan huruf times New Roman 10 cetak tebal.
Isi dari pendahuluan adalah jawaban atas pertanyaan : a. Latar belakang, b. Tinjauan literatur singkat, c. Alasan diadakan penelitian ini, d. Pertanyaan tujuan.
Metodologi Penelitian
Jelaskan metode preparasi dan teknik karakterisasi yang digunakan. Jelaskan dengan ringkas, tetapi tetap akurat seperti ukuran, volume, replikasi dan teknik pengerjaan. Untuk metode baru harus dijelaskan secara rinci agar peneliti lain dapat mereproduksi percobaan. Sedangkan metode yang sudah mapan bisa dijelaskan dengan memetik rujukan.
Panjang Naskah
Naskah ditulis dalam ukuran kertas A4 dengan jumlah halaman minimum 6 halaman, maksimum 15 halaman, termasuk tabel dan gambar, serta dengan mengacu tata cara penulisan seperti telah yang disusun pada tulisan ini.
Tabel
Tabel harus diberi nomor sesuai urutan presentasi (Tabel 1, dst.). Judul tabel ditulis diatas tabel dengan posisi rata tengah (center justified). Font yang dipakai berukuran 8pt baik judul tabel maupun isi tabel. Tabel harus diacu dan dirujuk dalam text.
Gambar
Gambar diberi nomor sesuai urutan presentasi (Gambar.1, dst.). Judul gambar yang diletakkan dibawah gambar dengan posisi tengah (centre justified). Font yang dipakai dalam judul gambar berukuran 8pt. Gambar harus diacu dan dirujuk dalam text.
Spesifikasi Halaman
Gunakan tipe huruf Times New Roman pada seluruh naskah, dengan ukuran huruf seperti yang telah dicontohkan pada panduan penulisan ini. Jarak spasi adalah single dan isi tulisan atau naskah menggunakan perataan kiri-kanan (justified).
Ukuran halaman adalah A4 (210 mm x 297 mm). Margin halaman adalah 25 mm atas-bawah, kiri dan kanan.
Cara mudah menulis naskah adalah dengan menulis langsung di template Jurnal.
Pustaka
Penulisan pustaka menggunakan system IEEE Referencing Standard. Disarankan menggunakan tools Mendeley/endnote/zotero. Semua yang tertera dalam daftar pustaka/rujukan harus dirujuk dalam tulisan atau paper. Minimal 10 referensi primer dan terbaru.
PETUNJUK PENULISAN REFERENSI
- Referensi yang berasal dari buku
Aturan penulisan: Author, Initials/First name., Year. Title of book. Edition. Place of publication: Publisher.
Contoh:
Redman, P., 2006. Good essay writing: a social sciences guide. 3rd ed. London: Open University in assoc. with Sage.
- Referensi yang berasal dari jurnal
Aturan penulisan: Author, Initials., Year. Title of article. Full Title of Journal, Volume number (Issue/Part number), Page numbers.
Contoh:
Boughton, J.M., 2002. The Bretton Woods proposal: an in depth look. Political Science Quarterly, 42 (6),pp.564-78.
- Referensi yang berasal dari laporan seminar
Aturan penulisan: Authorship author, editor or organisation, Year. Full title of conference report. Location, Date, Publisher: Place of publication.
Contoh:
UNDESA (United Nations Department of Economic and Social Affairs), 2005. 6th Global forum on reinventing government: towards participatory and transparent governance. Seoul, Republic of Korea 24-27 May 2005. United Nations: New York.
- Referensi yang berasal dari makalah seminar/prosiding
Aturan penulisan: Authorship, Year. Full title of conference paper. In: followed by Editor or name of organisation, Full title of conference. Location, Date, Publisher: Place of publication.
Contoh:
Brown, J., 2005. Evaluating surveys of transparent governance. In: UNDESA (United Nations Department of Economic and Social Affairs), 6th Global forum on reinventing government: towards participatory and transparent governance. Seoul, Republic of Korea 24-27 May 2005. United Nations: New York.
- Referensi yang berasal dari desertasi
Aturan penulisan: Author, Year of publication. Title of dissertation. Level. Place of University (If not clear from the name of the University): Name of University.
Contoh:
Richmond, J., 2005. Customer expectations in the world of electronic banking: a case study of the Bank of Britain. Ph. D. Chelmsford: Anglia Ruskin University.
- Referensi yang berasal dari situs web
Aturan penulisan: Authorship or Source, Year. Title of web document or web page. [Medium] (date of update)
Available at: include web site address/URL(Uniform Resource Locator) and additional details such as access or routing from the home page of the source. [Accessed date].
Contoh:
National electronic Library for Health, 2003. Can walking make you slimmer and healthier? (Hitting the headlines article) [Online] (Updated 16 Jan 2005). Available at: http://www.nhs.uk.hth.walking. [Accessed 10 April 2005]
Guidelines for Author
Written using Times New Roman 15 Font (Max 12 words)
Author1, Author2 [Times New Roman 10]
1Department, fakulty, institution [Times New Roman 9]
2Department, fakulty, institution, [Times New Roman 9]
1email, 2email, [Times New Roman 9]
Abstract
The abstract should briefly summarize the scope, objectives, methods, data, results and conclusions of the paper. The abstract is to be in fully-justified italicized text, at the top of the paper with single column as it is here, below the author information. Use the word “Abstract” as the title, in 10-point Times, boldface type, left relative to the column, initially capitalized. The abstract is to be in 10-point, single-spaced type, and up to 250 words in length. Leave two blank lines after the abstract or list three to five keywords related to the articles.
Keywords: are written in five words which should be a subset of the paper title, written in lowercase except for abbreviations, and separated by commas.
2.1. The Length of the Paper
The manuscript is written in A4 paper size with a minimum page size of 6 pages, maximum of 15 pages, including tables and drawings, and with reference to the writing procedure as set forth in this paper.
2.2. Paper Organization
The title should be clear and concise. Author's name and their affiliation as written above. The author's name is clearly written without a title. Heading numbering uses Arabic system with sub-heading up to 3 levels.
2.3. Tables
Tables should be numbered in the order of presentation (Table 1, etc.). Table titles are written on the table with the center justified. The font used is 8pt in both the title of the table and the contents of the table. Tables should be referenced in the text.
2.4. Figures
Figures are numbered in the order of presentation (Figure 1, etc.). The title of the figures are placed under the figures with the center justified. The font used in the title of the image is 8pt. Figures should be referenced in the text.
2.5. Reference
Reference should be written in the IEEE Referencing Standard system. Everything listed in the reference should be referenced in the text.
3. Result and Discussion
The results are written based on a logical order to form a story. It shows facts / data instead of discussing the results. Tables and Figures can be used but not repeating the same data in the same image, table and text. To further clarify the description, subtitles can be used.
Discussion is the basic explanation, relationship and generalization shown by the results. The description answers the research questions. If there are dubious results, then show them objectively.
3.1. Specification
The Times New Roman typeface should be used throughout the manuscript, with the font size as exemplified in this writing guide. Spaces are singular and the contents of a text or script using left-right alignment (justified).
3.2. Page Size
The page size is A4 (210 mm x 297 mm). The page margin is 25 mm up-down, left and right.
3.3. Text Layout
An easy way to create layouts is to use this guide directly.
3.4 Headings
Use style heading in this template directly. Style has been formatted in such a way as to provide suitable heading distance.
4. Conclusion
In conclusion there should be no reference. The conclusion contains the facts obtained. State the application possibilities, implications and speculations as appropriate. If necessary, give suggestions for further research.
Acknowledgements [if any]
Mention the names of donors and helpers.
Privacy Statement
Nama dan alamat email yang dimasukkan dalam situs jurnal ini akan digunakan secara eksklusif
untuk tujuan jurnal ini, dan tidak akan tersedia untuk tujuan lain atau pihak lain mana pun.