Meningkatkan kesadaran dan praktik cuci tangan pada anak usia dini melalui kegiatan penyuluhan dan demonstrasi
Abstract
Washing hands is a simple but effective action in preventing the spread of infectious diseases, especially in the school environment. This service aims to increase awareness and practice of correct hand washing among young children at Kindergarten Aisyyah 2 Lekkong. The method used is a participatory approach involving interactive counseling, live demonstrations, and the creation of interesting educational media. Counseling is carried out in language that is easy for children to understand, equipped with animated pictures and videos. The demonstration was carried out in stages and actively involved students. Hand-washing guidebooks and attractive posters were also created to strengthen students' understanding. The results of the service implementation showed a significant increase in students' hand-washing knowledge and behavior. Before the activity, students did not consider it important to wash their hands. After the activity, students wash their hands after playing and before eating. In addition, observation results show an increase in the frequency and duration of student hand washing. This change in behavior shows that the service activities have succeeded in building interest and good hand-washing habits in children at Aisyiyah 2 Lekkong Kindergarten.
References
Anggreni, N. M. S., & Immanuel, A. S. (2020). Model school well-being sebagai tatanan sekolah sejahtera bagi siswa. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi, 1(3), 146-156.
Apriliani, S. R. A., & Utami, F. B. (2021). Peran Orang Tua dalam Menerapkan Kemampuan Literasi Kesehatan Anak Usia Dini pada Pandemi Covid-19 Dilingkungan RT. 04 RW. 26 Pekayon Jaya Bekasi Selatan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3852-3562.
Ayu, J. D., Umar, M. Y., Kumalasari, D., Puspita, L., Rohani, S., Wahyuni, R., ... & Putri, M. S. (2022). Penyuluhan Pentingnya Cuci Tangan Pakai Sabun (CTPS) dalam Rangka Memperingati Global Handwashing Day di Sekolah Dasar Citra Bangsa School Kecamatan Gadingrejo Kabupaten Pringsewu. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Ungu Universitas Aisyah Pringsewu, 193-200.
Febria, D., Hardianti, S., Hastuty, M., & Irfan, A. (2023). Upaya Peningkatan Pengetahuan Siswa-Siswi SDN 004 Makmur Sejahtera Tentang Sanitasi Lingkungan Sekolah. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 5069-5073.
Firmansyah, Y. W., Ramadhansyah, M. F., Fuadi, M. F., & Nurjazuli, N. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi kejadian diare pada balita: sebuah review. Bul. Keslingmas, 40(1), 1-6.
Friskarini, K., & Sundari, T. R. (2020). Pelaksanaan cuci tangan pakai sabun (tantangan dan peluang) sebagai upaya kesehatan sekolah di sekolah dasar negeri Kecamatan Bogor Utara Kota Bogor. Jurnal Ekologi Kesehatan, 19(1), 21-34.
Hinga, I. A. T., & Adu, A. (2021). Edukasi Kebiasaan Cuci Tangan Dengan Penerapan Metode Bernyanyi Sebagai Upaya Pencegahan Penyakit Menular Pada Murid Sd Negeri Tuadale Kabupaten Kupang. GEMASSIKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 31-46.
Husni, E., & Ramadany, S. (2019). Praktek Cuci Tangan Pakai Sabun Pada Siswa Sekolah Dasar 05 Nagari Mungka Kabupaten Lima Puluh Kota. Buletin Ilmiah Nagari Membangun, 2(4), 254-260.
Lusiawati, I. (2019). Membangun optimisme pada seseorang ditinjau dari sudut pandang psikologi komunikasi. Jurnal TEDC, 10(3), 147-151.
Ningrum, S., Sulistyorini, L., & Septiyono, E. A. (2021). Explorasi Perilaku Mencuci Tangan Anak Usia Sekolah Dalam Pencegahan Infkesi Covid-19 Di Banyuwangi, Jawa Timur. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 12(2), 200-207.
Saida, S., Esso, A., & Parawansah, P. (2020). Cegah Covid 19 Melalui Edukasi Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat Di Kecamatan Puuwatu Kota Kendari. Journal of Community Engagement in Health, 3(2), 329-334.
Sari, D. R., & Rasyidah, A. Z. (2019). Peran Orang Tua Pada Kemandirian Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 3(1), 45-57.
Susanti, R., Khoirunnisa R, D., Afriantie N, F., Melinda, F. D. F., Putri A, Q. (2021). Edukasi adaptasi kebiasaan baru anak usia sekolah dasar di Desa Sukalaksana: Strategi pencegahan COVID-19. Jurnal Dedikasi Masyarakat, 4(2), 69-74.
Susantiningsih, T., Yuliyanti, R., Simanjuntak, K., & Arfiyanti, A. (2018). PKM pelatihan mencuci tangan menggunakan sabun sebagai perilaku hidup bersih dan sehat untuk masyarakat RT 007/RW 007 Desa Pangkalan Jati, Kecamatan Cinere Kota Depok. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 1(2).
Triyana, R., Susanti, M., Handayani, Y., Adelin, P., Siana, Y., & Malik, K. (2022). Edukasi cuci tangan dan etika batuk pada murid SDIT Permataku Dadok Tunggul Hitam Padang. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 5(7), 2138-2151.
Tsinallah, N., Hana, H., Zahran, A., & Fajrini, F. (2022, November). Peningkatan Pengetahuan Anak Usia Dini Terhadap Perilaku Cuci Tangan Dengan Penerapan Media Modern. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).
Utami, I., Khansa, A. M., & Devianti, E. (2020). Analisis pembentukan karakter siswa di SDN Tangerang 15. Fondatia, 4(1), 158-179.
Wati, K. A., & Jannah, M. (2021). Hubunga antara kejenuhan dengan motivasi berprestasi pada atlet sepak bola. Jurnal Psikologi, 8(03), 126-136.
Wulandari, D. R., & Pertiwi, W. E. (2018). Pengetahuan dan peran orang tua terhadap perilaku hidup bersih dan sehat pada siswa SD di Kecamatan Kramatwatu Serang. Jurnal Dunia Kesmas, 7(4), 225-232.