PENERAPAN MODEL PjBL dalam MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BIOLOGI DI MAN 2 PAREPARE
Abstract
Penelitian Tindakan Kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar biologi dengan menerapkan model Proyek Based Learning (PjBL). Subjek penelitian adalah peserta didik kelas XI MIA 2 MAN 2 Parepare semester gazal tahun ajaran 2017/2018 yang berjumlah 29 orang. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik tes berupa soal essai. Data yang diperoleh dari penelitian tindakan ini adalah data hasil belajar kognitif yang dianalisis menggunakan statistika deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model PjBL dapat meningkatkan hasil belajar biologi peserta didik dari siklus I ke siklus II. Pada siklus I nilai rata-rata kelas 76,41 meningkat menjadi 85,38 pada siklus II, dan persentase ketuntasan hasil belajar kognitif secara klasikal mengalami peningkatan yaitu 65,5% pada siklus I meningkat menjadi 89,7% pada siklus II.
License & Copyright
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Indonesian Journal of Biology Instruction (IJBI) and Departement of Biology Education, Universitas Muhammadiyah Parepare as publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Indonesian Journal of Biology Instruction (IJBI) and Departement Biology Education, Universitas Muhammadiyah Parepare, and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in Journal Indigenous Biological Education are the sole and responsibility of their respective authors and advertisers.
Users of this website will be licensed to use materials from this website following the Creative Commons Attribution 4.0 International License. No fees charged. Please use the materials accordingly.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.