Membuat Game Virtual Reality Kota Parepare
Abstract
Combining virtual reality technology into a game can create a new experience for the player while being able to introduce the icon of Parepare City. Also, in the application, there is a mission or game where in the game there are levels 1 to 4. The purpose of making virtual reality game applications is to help introduce the city of Parepare in a fun way. The experimental method uses a smartphone that already supports the gyroscope sensor, VR Box, or Google Cardboard glasses. The software used in making this game application is Unity, SkecthUp, Visual Studio, and the C# programming language. The results of the application show that this game application can display 3D objects of the city of Parepare, which only focuses on the intersection area and around the Habibie Ainun True Love Monument area and is accompanied by an item search game.
References
Aditya, I. R., & Irianto, D. (2020). Penerapan media pembelajaran 3D sketchup untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 6(1).
Adly, E., Rahmawati, A., Widodo, W., & Astuti, L. (2021). Peningkatan Kualitas Prasarana dengan Redesain Sekolah Dasar Muhammadiyah Mrisi, Bantul, Menggunakan Software SAP 2000 dan SketchUp. Jurnal Surya Masyarakat, 4(1), 130–139.
Nugrahanto, G. (2017). Game Virtual Reality Menembak Zombie Berbasis Android.
Perdamaian, I. G. B. H. Y., Werthi, K. T., & Nirmala, B. P. W. (2019). Rancang Bangun Media Interaktif Pengenalan Objek Wisata Tanah Lot Menggunakan Virtual Reality Berbasis Android. Jutisi: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 8(3), 85–94.
Putra, D. W., Nugroho, A. P., & Puspitarini, E. W. (2016). Game Edukasi berbasis android sebagai media pembelajaran untuk anak usia dini. JIMP-Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, 1(1).
Rachmanto, A. D. (2018). Implementasi augmented reality sebagai media pengenalan promosi universitas nurtanio bandung menggunakan unity 3d. Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 8(1).
Riyadi, F. S., Sumarudin, A., & Bunga, M. S. (2017). Aplikasi 3d virtual reality sebagai media pengenalan kampus politeknik negeri indramayu berbasis mobile. JIKO (Jurnal Informatika Dan Komputer), 2(2), 75–82.
Rohmawati, I., Sudargo, S., & Menarianti, I. (2019). Pengembangan Game Edukasi Tentang Budaya Nusantara “Tanara” Menggunakan Unity 3D Berbasis Android. Jurnal SITECH: Sistem Informasi Dan Teknologi, 2(2), 173–184.
Saifullah, H., & Basry, A. (2022). Rancang Bangun Aplikasi Game Virtual Reality Buzz Wire Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Teknik Informatika (TEKINFO), 23(1), 53–61.
Sari, D. M., & Majid, F. (2021). Aplikasi Virtual Reality Galery Sejarah Kabupaten Pinrang Menggunakan Vr Box 3D. Jurnal Sintaks Logika, 1(3), 132–138.
Sinambela, M. B. W., Soepriyanto, Y., & Adi, E. P. (2018). Taman peninggalan sejarah berbasis virtual reality. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(1), 7–12.
Sirumapea, A., Maesaroh, S., & Saputro, K. E. (2020a). Perancangan game petualangan mengenal candi-candi di Magelang. Academic Journal of Computer Science Research, 2(1), 332968.
Sirumapea, A., Maesaroh, S., & Saputro, K. E. (2020b). Perancangan game petualangan mengenal candi-candi di Magelang. Academic Journal of Computer Science Research, 2(1), 332968.
Tarial, T., Suratno, S., & Idrus, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Konstruksi Dan Utilitas Gedung Berbantuan Sketchup 3D Untuk Kompetensi Keahlian Desain Pemodelan Dan Informasi Bangunan Smk. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 829–840.
Teguh Martono, K. (2015). Pengembangan game dengan menggunakan game engine game maker. Jurnal Sistem Komputer, 5(1), 23–30.
Wahyuddin, W., & Hasnawati, H. (2023). Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Pancasila Menggunakan Augmented Reality. Jurnal Sintaks Logika, 3(3), 8-15.
Copyright (c) 2024 Ahmad Fadil Muslimin, Wahyuddin Wahyuddin, Wahyu Arta Nugraha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.