Aplikasi Penerjemah Huruf Braille Berbasis Android
Abstract
Reading braille requires sensitivity of the hand, memorizing every combination of dots that are formed. Getting to know Braille takes a relatively long time. The aim of this research is to understand Braille letters using an Android-based smartphone.The research method used is descriptive quantitative using the Java, Kotlin, Python programming languages, and the Convolutional Neural Network (CNN) algorithm with the MobilenetV2 architectural model. The results of testing the CNN algorithm with the MobilenetV2 architecture model have an accuracy value of 0.9183. This shows that the application detection performance is less than optimal.
References
Ariska, A., & Wahyuddin, W. (2022). Penerapan Kriptografi Menggunakan Algoritma Des (Data Encryption Standard). Jurnal Sintaks Logika, 2(2), 9-19.
Ayu, A. N. S. (2023). Aplikasi Pembaca Nilai Resistor Berbasis Android. Jurnal Sintaks Logika, 3(1), 17-22.
Ferdy, F., & Wahyuddin, W. (2024). Aplikasi Game Edukasi Mitigasi Bencana Alam (Gempa Bumi Dan Tsunami) Mengunakan Metode Waterfall Berbasis Android. Jurnal Sintaks Logika, 4(1), 1-6.
Herlambang, M. F., Hermana, A. N., & Putra, K. R. (2021). Pengenalan Karakter Huruf Braille dengan Metode Convolutional Neural Network. Systemic: Information System and Informatics Journal, 6(2), 20–26. https://doi.org/10.29080/systemic.v6i2.969
Ilham, F., & Rochmawati, N. (2020). Transliterasi Aksara Jawa Tulisan Tangan ke Tulisan Latin Menggunakan CNN. Journal of Informatics and Computer Science (JINACS), 1(04), 200–208. https://doi.org/10.26740/jinacs.v1n04.p200-208
Nugraha, W. A. (2022). Pengujian White Box Berbasis Path Pada Form Autentikasi Berbasis Mobile. Jurnal Siliwangi Seri Sains Dan Teknologi, 8(2), 42–47. https://doi.org/10.37058/jssainstek.v8i2.4098
Parlika, R., Nisaa’, T. A., Ningrum, S. M., & Haque, B. A. (2020). Studi Literatur Kekurangan Dan Kelebihan Pengujian Black Box. Teknomatika, 10(02), 131–140.
Ramadhan, A. F., Putra, A. D., & Surahman, A. (2021). Aplikasi Pengenalan Perangkat Keras Komputer Berbasis Android Menggunakan Augmented Reality (AR). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi (JTSI), 2(2), 24–31.
Ramiati, R., Aulia, S., & Lifwarda, L. (2020). Aplikasi Identifikasi Huruf Braille Menggunakan Computer Vision Berbasis Raspberry Pi. Jurnal Nasional Teknik Elektro, 9(1), 12. https://doi.org/10.25077/jnte.v9n1.707.2020
Ronando, E., & Sudaryanto, A. (2018). Sistem Pengenalan Pola Huruf Braille Berbasis Audio Menggunakan Metode Naïve Bayes. Jurnal Ilmu Komputer Dan Desain Komunikasi Visual, 3(1), 43–52.
Sulastio, B. S., Anggono, H., Putra, A. D., Teknik, F., & Indonesia, U. T. (2021). RAWAN MACET DI JAM KERJA PADA KOTA BANDARLAMPUNG PADA BERBASIS ANDROID. 2(1), 104–111.
Sulviyani, I., & Novamizanti, L. (2017). Perancangan Konversi Braille Ke Teks Berbasis Android. ReTII.
SYARIF, A. K. (2021). Sistem Klasifikasi Penyakit Tanaman Cabai Menggunakan Metode Deep Learning DenganLibrary Tensorflow Lite. Universitas Hasanuddin.
Yunus, M., & Anwar, Y. (2022). Aplikasi Penerjemah Bahasa Isyarat Indonesia Ke Dalam Huruf Abjad. Jurnal Sintaks Logika, 2(1), 257–262. https://doi.org/10.31850/jsilog.v2i1.1726
Wahyuddin, W., & Hasim, A. (2023). Aplikasi Ekstraksi Data Kartu Vaksin Berbasis Web Menggunakan Metode Ocr. Jurnal Sintaks Logika, 3(2), 53-57.
Wahyuddin, W., & Saputra, A. (2021). Aplikasi schedule pengerjaan proyek online dinas PU Kab. Sidrap. Jurnal Sintaks Logika, 1(2), 54-61.
Wahyuddin, W., & As, K. (2022). Pengembangan Aplikasi Risalah Tuntunan Shalat Secara Lengkap Berbasis Android. Jurnal Sintaks Logika, 2(1), 248-256.
Wahyuddin, W., & Wafiah, A. (2022). Aplikasi Pemesanan Menu Pada Warkop Shearlock Berbasis Abdroid. Jurnal Sintaks Logika, 2(3), 11-16.
Wahyuddin, W., Alam, S., & Said, I. R. (2021). E-COMMERCE BUMBU MASAKAN KELOMPOK TANI KWT (KELOMPOK WANITA TANI) SETIA DESA PAKKODI KAB. ENREKANG. Jurnal Sintaks Logika, 1(3), 209-214.
Copyright (c) 2024 NurAzizah Ramadana, Ahmad Selao

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.