Pengenalan Bahasa Isyarat Berbasis Android
Abstract
Deaf students have hearing impairments, so they cannot hear sounds perfectly. This limitation results in the learning process being hampered. This research aims to create learning media for deaf sign language codes using 3D image-augmented reality technology. The research method uses descriptive quantitative methods with the help of the augmented reality application Vuforia and Unity on Android mobile devices, using three samples and a distance of between 20 and 50 cm and using degrees of dryness. The results show that the letters A and B are not visible at a distance of 20 cm, while the letter C is visible. At 30-650 degrees of inclination, the letters A-C are not visible, while at 70-900 degrees they are. This is caused by the quality of the detected object and inadequate lighting.
References
Ariska, A., & Wahyuddin, W. (2022). Penerapan Kriptografi Menggunakan Algoritma Des (Data Encryption Standard). Jurnal Sintaks Logika, 2(2), 9-19.
Bustamin, S., Hamdani, I. M., & Hadi, A. (2023). Pelatihan Dan Pendampingan Penyusunan Laporan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat METHABDI, 3(1), 37–43.
Ferdy, F., & Wahyuddin, W. (2024). Aplikasi Game Edukasi Mitigasi Bencana Alam (Gempa Bumi Dan Tsunami) Mengunakan Metode Waterfall Berbasis Android. Jurnal Sintaks Logika, 4(1), 1-6.
Hapsari, N. D., Toenlioe, A. J. E., & Soepriyaynto, Y. (2018). Pengembangan Augmented Reality Video Sebagai Suplemen Pada Modul Bahasa Isyarat. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 185–193.
Huda, N. (2019). Aplikasi Bahasa Isyarat Pengenalan Huruf Hijaiyah. Sisfokom , 8(1), 1–6. https://doi.org/10.32736/sisfokom.v8i1.582
Nurrita, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03(1), 171–187.
Parnawi, A. (2019). Psikologi Belajar. Deepublish.
Ramadhan, A. F., Putra, A. D., & Surahman, A. (2021). Aplikasi Pengenalan Perangkat Keras Komputer Berbasis Android Menggunakan Augmented Reality (AR). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi (JTSI), 2(2), 24–31.
Sulastio, B. S., Anggono, H., Putra, A. D., Teknik, F., & Indonesia, U. T. (2021). RAWAN MACET DI JAM KERJA PADA KOTA BANDARLAMPUNG PADA BERBASIS ANDROID. 2(1), 104–111.
Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru dan Calon Pendidik. Pustaka Abadi.
Surjono, H. D. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif Konsep dan Pengembangan. UNY Press.
Suwardoyo, U., & H. (2024). Aplikasi edukasi untuk anak berkebutuhan khusus berkesulitan belajar. 4(1), 17–24.
Winaldi, Iman., &, & Setyawan, A. (2018). Aplikasi Pengenalan Bahasa Isyarat Untuk Penyandang Tuna Tungu Berbasis Android (Studi Kasus : SLB Madina Serang). JSiI (Jurnal Sistem Informasi), 5(2), 70–73. https://doi.org/10.30656/jsii.v5i2.779
Wahyuddin, W., & Hasnawati, H. (2023). Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Pancasila Menggunakan Augmented Reality. Jurnal Sintaks Logika, 3(3), 8-15.
Wahyuddin, W., & As, K. (2022). Pengembangan Aplikasi Risalah Tuntunan Shalat Secara Lengkap Berbasis Android. Jurnal Sintaks Logika, 2(1), 248-256.
Copyright (c) 2024 Hazkia Hazkia, Wahyuddin Wahyuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.